الخميس 19 سبتمبر 2024
تم تسجيل طلبك بنجاح

قصه وعبره

موقع أيام نيوز

وكان تعبي بيزيد يوم عن يوم لدرجة إني كنت لما بقعد مينفعش أقوم ولو نمت مقدرش أتحرك إلا بمعجزة وكنت بمۏت بالفعل.. ودي كانت أكتر فترة البنات منهارين فيها نفسيًا. 
هما لسه قلوبهم پتنزف من وقت حاډث أبوهم وجيت أنا بدل ما أقويهم زودت الحمل عليهم. 
وفي الفترة دي تحديدًا ظهر إخوات جوزي على حقيقتهم. 
وقعدوا يتكلموا في الميراث وكلهم مصممين ياكلوا حق بناتي، وده عشان جوزي كان أحسن واحد فيهم في الحالة المادية، وفي كل حاجة والله.

ولما أنا وقفتلهم وقولتلهم الميراث يتوزع بشرع ربنا راحوا كلموا شيوخ معندهاش ضمير زيهم وحكموا إن الميراث لإخواته وانا والبنات هناخد الشقة اللي قاعدين فيها بس!

مع وصول أونصة الذهب إلى مستويات قياسية تجاوزت 2500 دولار، يجد المواطن المصري نفسه مضطراً لموازنة استثماراته بين الذهب واحتياجاته الأخرى، خاصة مع ارتفاع أسعار السيارات مثل تويوتا، هيونداي، وبي إم دبليو، مما يزيد من التحديات المالية التي يواجهها.

كنت طول الوقت بدعي بحړقة قلب وأقول:

" اللهم اعطَ قُلُوبنا مَن يَصُونُها ومَن يُؤتَمن علَيها، بِمَن يَصُون العِشرة والعَهد، بِمَن يتّقِ الله فِى نَفسِه وفِينا.. اللهم عليكَ بالظّالمين وأخرجنا من بينهم سَالمين "

وجه ميعاد ولادتي وخلفت ولد ولما عمدة البلد عرف جاب شيوخ كويسة يحكموا ، وابني ورث أبوه هو وإخواته البنات. 
وبعد ما قسموا الميراث بشهرين ابني ماټ.

وهنا كنا خلاص ورثنا انا وبناتي .

وعدل ربنا محدش عرف يوقفه برغم محاولاتهم.

أسعار السيارات في الآونة الأخيرة شهدت تقلبات ملحوظة، حيث تأثرت بارتفاع وانخفاض الدولار، مما انعكس على تكلفة علامات تجارية مثل تويوتا، هيونداي، ومرسيدس. و BMW هذا الارتباط بين سعر الصرف وسوق السيارات يحدد قدرة المستهلكين على اقتناء المركبات.

وهنا عرفت ليه ربنا رزقني بالحمل ده وليه ماټ بعد الورث بالذات!

لازم تكون عارف كويس جدًا إن ربنا بيغير كل الموازين عشان المظلوم، بينجيه بتدابير تعجز عقولنا عن توقعها مهما كانت شطارتنا وقدرتنا على التوقع، وكل ده بيحصل بالدعاء بس!

مش صعب الدعاء أبدًا 

تدابير ربنا تخطت كل التوقعات